(1b) Vragen bij de lezing gehouden op 12 september 2008 over "De kern van het evangelie" door Willem J. Ouweneel in de Ontmoetingskerk in Waddinxveen |
maandag, 06 oktober 2008 19:17 | |
Ik dank u dat ik een heleboel vragen van u hebt mogen krijgen, 1, 2, 3, 4, 5, vijf vragen, nou ja een heleboel ... u denkt ach dit is de eerste avond, we zullen hem even een beetje sparen. De eerste vraag: Je zult in de hemel zijn wat God van je heeft weten te maken hier op aarde, zegt u stellig. Ja, ik durf het zo stellig te zeggen want ik heb het van een hervormde broeder; Henk Binnendijk dus als het mis is dan moet u bij hem zijn, maar hij had het weer van een evangelische broeder Sidney Willson en die heeft het weer uit de bijbel. Het hele principe van de rechterstoel van Christus is denk ik veel gelovige niet duidelijk. U leest daarover in Romeinen 14 vers 10 en in 2 Korinthe 5 vers 10 en nog een aantal andere plaatsen wat meer indirect maar daar leest u over de uitdrukking de rechter stoel van God of de rechter stoel van Christus. En ik zei u te straks al het gaat er bij die rechter stoel niet over of u nu een kind van God bent of niet, nee dat is hier op aarde al geregeld en vastgesteld. Waar het om gaat, zo staat het ook in 2 Korinthe 5 we zullen ons moeten verantwoorden over ons leven, ons leven als rechtvaardigen als vromen. Was je er zo een als beschreven als in psalm 1 of was je zo'n half was gelovige misschien wel met een wedergeboren hart, maar die zich toch maar al te graag ophield in de kring des spotters en in de raad der goddeloze. Wat voor soort Christen was je? Een van de meest verderfelijke en gevaarlijke gedachten voor een christen is; ik ben bekeerd ik ben behouden dus mij kan niets gebeuren ik ga wel toch wel naar de hemel. Daar komt ook nog eens bij een hele discussie die ook 2 jaar geleden ongeveer rondwaarde in dit land over de vraag; eens gered, altijd gered ja of nee. Daar ga ik het nou niet over hebben, dan had u dat maar moeten vragen maar dat heeft daar die achtergrond. Als u zegt een gered altijd gered, uit roepteken! Dan kan dat lijden tot een gemakzuchtig Christendom. Ik hoor d'r bij dus mij kan niets gebeuren. Als je zo denkt vraag ik me ?berhaupt af of je wel een kind van God bent maar het zou kunnen gebeuren. Terwijl de rechterstoel nou juist niet gaat om de vraag of je een gelovige ben maar wat voor soort gelovige je was. Daar wordt er gesproken over een loon, dat is natuurlijk beeldspraak. Op de een of andere manier betekend dat een evaluatie, een brenger in Gods licht van wat wij als vromen hier op aarde geweest zijn. 1 Korinthe 13; Dan zullen wij van aangezicht tot aangezicht maar dat niet alleen, dan zal ik ook kennen zoals ik zelf gekend ben. Dan zal ik alle dingen kennen zoals God mij nu al kent. Pas dan zal ik voor de rechter stoel licht over alle dingen ontvangen inclusief het licht over mijn eigen leven. Daarom heb ik dat te straks ook zo geformuleerd, zo staat het er niet, maar als het Gods grote plan voor mijn leven is dat ik aan het beeld van zijn zoon gelijkvormig zal worden. Dat is eigenlijk nog dieper dan een beoordeling volgens iemand zijn werken dat is wat hij gedaan heeft maar dit is nog veel meer een beoordeling van wat we in de praktijk geweest zijn en dat gaat verder dan wat je doet. Wat voor soort mens was je was je het beeld drager van de Heere Jezus Christus? Ik gebruik wel eens het volgende beeld; we zullen in de hemel allemaal volmaakt zijn dat heb ik vorig jaar ook wel eens gezegd. Maar sommigen, zullen niet verder gegroeid zijn dan een vingerhoedje of een emmer. En allemaal vol van Christus maar sommige hier op aarde zijn vingerhoedjes gebleven. Nu moet ik daar nog wat bij zeggen ook op grond van mondelinge vragen over als een baby leven en als een baby naar de hemel gaan. Als iemand op zijn sterfbed tot geloof komt kan hij het natuurlijk niet helpen dat hij een baby is gebleven want hij heeft geen tijd gehad om te groeien. Het kan zijn dat hij anders het evangelie gehoord heeft het kan ook zijn dat het zolang heeft geduurd dat hij tot zekerheid van het geloof kwam. Er zijn ook andere die baby?s blijven doordat hun op dit punt te weinig onderwijs wordt gegeven. Daarom heb ik u gezegd ik wil u ook graag het evangelie verkondigen naar de zwakke mogelijkheden en middelen die ik daarvoor heb maar ik hou me gewoon aan Paulus. Ik wil u graag het evangelie brengen. Het evangelie gaat veel verder dan alleen maar de wedergeboorte. In de wedergeboorte wordt ons in principe alles geschonken. Net als die baby die net geboren is alles heeft. Misschien is hij wel erfgenaam van een groot concern, maar hij weet er niets van. Als hij baby blijft zal hij het ook nooit weten. Zo zijn we in principe in de wedergeboorte onnoemelijk rijk gemaakt maar als je niet het volle evangelie kent zul je nooit die rijkdommen leren kennen. Want als je denkt dat die bekering het hoogste was dan weet je ook niet van alles wat daarna komt. Dit is een heel gevoelig punt. In de jaren 50 verscheen een boek uit het Duits vertaald van Kurt Hutten over "Het geloof en de?sekte" en daarin werd gezegd: sektarisch is alles wat verder gaat dan de rechtvaardigmaking en als gelovige niet met de rechtvaardigmaking tevreden zijn en ze willen meer dan dat, dat is eigenlijk al sektarisch. En ik val misschien in herhaling maar Paulus zegt; hetzelfde u te schrijven. Is u niet verdrietig, mij niet verdrietig, en u geeft het zekerheid, als dat zo is wat deze man schrijft ja dan met is ook sektarisch. Want de rechtvaardigmaking is het eerste van Gods zegeningen. Die Hij van te voren gekend heeft die heeft hij ook bestemd om aan het beeld van Zijn zoon gelijk te worden. Die heeft Hij ook geroepen ... dat begrijpen we, die heeft Hij ook gerechtvaardigd ... dat begrijpen we ook wel, die heeft Hij ook verheerlijkt. Kunt u mij daar de definitie van geven? Iemand zei: 'ik ken iemand die geen zekerheid van het geloof heeft en toch op Jezus lijkt.' Ik hoop dat u begrepen hebt, dat wil ik nog even benadrukken, wat ik zei over die grafiek. Wij komen daar nog wel op terug op de volgende avonden. Ik heb dat aangeduid als, en dat bedoel ik helemaal niet denigrerend: het arme zondaar geloof. Iemand citeerde, en dat wordt vaak geciteerd, het woord van Luther. Luther heeft dat, ik dacht tamelijk op het eind van z'n leven geschreven, 'Simul Justus Et Peccator', tegelijkertijd rechtvaardig en zondaar. Dan ben ik zo'n eigenwijzeling die tegen Luther zou zeggen: Luther, maar waarom zegt Paulus dan in Romeinen 5 'toen wij nog zondaars waren'. Ik kan het helaas niet meer aan hem vragen. Misschien later, maar dan weet ik niet meer of ik nog belangstelling heb om dat soort vragen aan Luther te stellen. Misschien heb ik dan wel heel wat belangrijker vragen te stellen aan Luther maar zou ik 'm vragen: waarom zegt Paulus dan 'toen wij nog zondaars waren'. Voor sommigen is dat bijna heiligschennis als je zegt wij zijn geen zondaren meer. Omdat ze denken dat je dan bedoelt dat we nooit meer zouden zondigen. Vroeger was ik een zondaar. Dat is iemand die kon niet anders dan zondigen. Ik was in de macht van de zonde. Vandaag ben ik een rechtvaardige; ik ben niet meer in de macht van de zonde maar ik zondig helaas nog wel eens. En dat is dus veel erger. Als ik zondig is dat veel erger dan wanneer een goddeloze zondigt. Die kan niet anders. Die is in de macht van de zonde. Dus ik ben niet lichtvaardig. Als ik zondig, nogmaals, is dat veel erger want het had niet gehoeven; dat is Romeinen 6: 'Laat dan de zonde niet langer in uw sterfelijk lichaam heersen.' Het is voor een gelovige niet nodig onder de macht van de zonde te zijn. Als het toch zo is, heeft hij bevrijding nodig. Daar komen we later op. Ik geef uw vast voorproefjes. Pas geleden zaten, dat was in Groningen, daar zaten wel driehonderd studenten voor me. Ik zei: Wie is hier vrijgemaakt? Al die vingers omhoog. O nee, ik zeg nee, jullie bedoelen wat anders. Nee, nee, nee, ik bedoel vrijgemaakt in de zin van Romeinen 8:2. O, de wet van de geest des levens heeft ons vrijgemaakt van de wet van de zonde en de dood. Toen gingen de vingers wat aarzelender omhoog. En dat waren soms andere vingers. Toen zei ik: weten jullie wat dat betekent dan? Je kunt namelijk wederom geboren zijn en toch niet vrijgemaakt van de wet van de zonde en de dood. Daar heeft Romeinen 7 alles mee te maken. Iemand in Romeinen 7 is wederom geboren maar hij is niet vrijgemaakt van de wet van de zonde en de dood. En toen zei ik: 'wat zou het heerlijk zijn als al die vrijgemaakte studenten hier ook vrijgemaakte vrijgemaakte studenten zouden zijn. En alle andere gereformeerde en evangelische studenten ook vrijgemaakte evangelische en gereformeerde studenten zouden zijn. Vrijgemaakt van de wet van de zonde en de dood. Ik wil niet schoolmeesterig zijn. Ik ben schoolmeester, kan ik ook niet helpen, als ik frikkerig overkom, u weet het: ik ben schoolmeester. Maar als u op dit moment, ik zeg het heel eerlijk, als u op dit moment niet goed begrijpt en niet goed weet wat dat is dat je wederom geboren kan zijn terwijl je niet vrijgemaakt bent van de WET van de zonde en de dood. De wet; er staat niet bij 'vrijgemaakt van de zonde'. Vrijgemaakt van de WET van de zonde en de dood dan zeg ik: 'kom terug' want dan hebt u nog niet het hele evangelie begrepen. Dat is precies waarom Paulus die Romeinenbrief schrijft. En waarom die, mag ik het nog ??n keer zeggen, tegen die Romeinen zegt: ik vind het nou zo fijn om jullie gelovigen het evangelie uit te leggen. Dat wil zeggen: de volle rijkdom van alles wat jullie hebben ontvangen. Dat is het eigenlijk. Het is allemaal jullie deel alleen je weet niet hoe rijk je bent. Mag ik het jullie eens vertellen, hoe rijk jullie zijn. En ik zie allerlei problemen, ik heb allerlei dingen over jullie in Rome gehoord; jullie hebben ruzie onder elkaar over welke dag en welk eten, dingen die je niet mag eten, Romeinen 14 en allerlei andere vragen, talloze problemen. Maar ??n van de dingen die ik van jullie begrepen heb is dat sommige van jullie wel wederom geboren zijn maar niet vrijgemaakt van de wet van de zonde en de dood. Dat betekent dat jullie nog niet het volle evangelie kennen. Mag ik het jullie uitleggen, zegt Paulus. Als u het nou jammer vindt dat we met zulke zevenmijlslaarzen door die brief heenlopen, dat gaan we doen, dan luistert u naar die Podcast, of hoe heet dat. Ik kan al die moderne termen niet uit elkaar houden maar zoiets, h?? Dan gaat u daar naar luisteren. Maar deze dingen komen in dit seizoen aan de orde. Het klinkt misschien een beetje eigenwijs maar ik heb een groot verlangen, ook met u, het volle evangelie te delen. God zegene Zijn woorden. |